Ubezpieczenie zarządcy – co warto wiedzieć
Od 2013 roku zniesiono obowiązek posiadania licencji na bycie zarządcą nieruchomości. Jednak pomimo tego konieczne jest dopełnienie nałożonych regulacji prawnych i formalnych. Zarządca nieruchomości jest zobligowany do posiadania wymaganego ubezpieczenia OC. Ten zawód bywa niejednokrotnie trudny, jednak jest to praca dająca ogromną satysfakcję i zdecydowanie pełna wyzwań. Przedstawiamy, jakie obowiązki spoczywają na zarządcy nieruchomości, a także co powinno obejmować jego ubezpieczenie zarządcy.
Czym zajmuje się zarządca nieruchomości?
Podstawowym zadaniem zarządcy nieruchomości jest wykonywanie obowiązków powierzonych przez właściciela nieruchomości. W swojej codziennej pracy musi bazować na specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu, aby przekazane pod zarządzanie nieruchomości nie traciły na wartości oraz były właściwie zarządzane. Jest osobą decyzyjną, która ma ogromny wpływ na sposób prowadzenia działalności. Jednocześnie poczynione kroki mają rzutować na zwiększanie zysków osiąganych przez właściciela.
Na zarządcy nieruchomości spoczywa obowiązek kontrolowania stanu technicznego budynków, a także przestrzegania procedur (https://twojeubezpieczeniezdrowotne.pl/oc-zarzadcy-nieruchomosci-obowiazkowe-ubezpieczenie-dla-ochrony-finansowej/). Ponadto trudni się nadzorem nad administrowaniem, ustalaniem zasad i pilnowaniem terminów kontroli. Zarządca nieruchomości musi także regularnie przygotowywać raporty, a także organizować budżety konieczne do przeprowadzania napraw i renowacji. Wszystkie te obowiązki są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a ich niedopilnowanie może wywoływać ogromne konsekwencje finansowe. Przed utratą prywatnego majątku może uchronić go posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dla zarządcy nieruchomości.
Obowiązek posiadanie ubezpieczenia OC zarządcy
Zapisy zawarte w Ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości nałożyły obowiązek posiadania aktualnej polisy przez zarządców nieruchomości. Ubezpieczenie zarządcy jest także wymagane na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie OC zarządcy nieruchomości z dnia 26 kwietnia 2019 roku. Rozporządzenie zawiera także dokładny opis tego, jakie czynności muszą być nim ujęte i moment, kiedy będzie ono mogło pokryć ewentualne zobowiązania finansowe. W rozporządzeniu została także zawarta minimalna suma gwarancyjna.
Co obejmuje polisa OC odpowiedzialności cywilnej
Procedura działania OC zarządców nieruchomości jest tożsama jak w przypadku innych ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Dane towarzystwo jest zobowiązane do wypłacenia odszkodowania osobie, która poprzez działanie zarządcy, odnotowała stratę. Dodatkowo te ubezpieczenie pozwala także zabezpieczyć przed poniesieniem kosztów niedopatrzenia obowiązków. Ponadto, zarządca, który zlecania działania innym osobom, a one pozostają pod jego nadzorem, to ich posunięcia także są objęte ochroną ubezpieczeniową.
Jaka jest kwota gwarancyjna dla zarządcy nieruchomości?
W Rozporządzeniu Ministra Finansów wskazano, że minimalna suma ubezpieczeniowa, na którą musi opiewać ubezpieczenie zarządcy to 50 000 euro. Choć może się to wydawać wysoką kwotą zabezpieczenia, jednak w przypadku zarządzania dużą ilością budynków i zatrudniania pracowników, rekomendowane jest wykupienie wyższego ubezpieczenia niż to ustawowe.
Kara za brak ubezpieczenia zarządcy
Prawny obowiązek posiadania ubezpieczenia zarządcy sprawia, że ustawodawca może ukazać osobę, która prowadzi taką działalność i nie zrealizuje tego zapisu. Przewidziane kary oscylują w przedziale od czterokrotnego do dziesięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia ustalonego w roku poprzedzającym niewykupienie polisy. Ostateczna jej wartość kształtuje się w oparciu o okres nieposiadania polisy, a także rozmiar prowadzonej działalności. Ubezpieczenie zarządcy musi być zawarte już od pierwszego dnia prowadzenia tej działalności.